十分な予算のない中で進行するリノベーションのプロジェクトはどこか発掘作業のようである。そのままにしておくわけにはいかないが、得も言われぬ魅力を持った表層を、削りとってしまうのか、何らかの処理をして保護して活かすのか。その2択を間違えないように、慎重に振り分けていく。とりわけ今回のケースのような特定の利用者が想定されないテナントオフィスでは、その表層の2択にほぼすべてのリソースを注ぐことになる。
飯田橋駅から徒歩数分のこのオフィスには、ヤニで黄ばんだ社長室ブースや無計画に造作された作り付けの棚、部分的に貼られたデコラティブなタイル、種類の違うものが継ぎ接ぎされた木質シートの床、ヒビの入ったガラス窓、煤けた岩綿吸音板の天井、高さの違う巾木、といった表層が備わっていた。100万円程度の予算ではスケルトンに戻して1から作り込むことはできないので、「はつり」と「いかし」の部分を見極めながら設計を進めていった。
結果としては、社長室ブースを解体、タイルや不揃い造作棚を残し、床は中央部分を解体、周縁部を残しながら、仕上の木質シートは削った部分から状態のいいものを回収、再配置して継ぎ接ぎ状態を解消した。天井はすべて解体したが、かつての天井面にハッチングをかけるように照明を配置し、記号的に「いかし」を行った。 削ったものは新たに露出した表層をあらわしにし、活かすものに関しては一様にグレーで塗りつぶし、多種多様な表層の肌理や質感を保護している。2つのレイヤーが明確なルールを持たずに見え隠れしながら、全体を構成している。
Renovation projects that are underway without sufficient budget are somewhat like excavation work. We can't just leave it as it is, but we have to decide whether to scrape off the surface layer with its inexplicable charm or to protect it with some kind of treatment. I carefully sorted them out so as not to make a mistake between the two choices. Especially in a tenant office like the one in this case, where no specific users are expected, almost all the resources will be devoted to the two choices on the surface.
This office, a few minutes walk from Iidabashi station, had a surface layer of yellowed booths in the president's office, unplanned built-in shelves, partially applied decorative tiles, wood sheet flooring of different types pieced together, cracked glass windows, sooty asbestos-absorbent ceilings, and skirting boards of different heights. With a budget of about one million yen, it was not possible to go back to the skeleton and rebuild from scratch, so we proceeded with the design by determining the parts that needed to be "removed" and the parts that needed to be "used".
As a result, the president's office booth was dismantled, leaving behind tiles and mismatched shelves, the central part of the floor was dismantled, leaving the periphery intact, and the wood sheets used for finishing were recovered from the scraped areas and rearranged to eliminate the gaps. All the ceilings were dismantled, but the lighting was placed as if it were hatching on the former ceiling surface, symbolically "using" the ceiling. The two layers make up the whole, hiding and revealing each other without any clear rules.